Thursday, September 27, 2012

Daně -Kalousek- Kocourkov

 
Přišlo mailem

Komentář Dalibora Dědka ředitele firmy Jablotron:


Možná už se vám to také stalo. Řemeslník se opatrně zeptá, zda na to chcete účet, anebo budete raději platit nižší cenu bez dokladu.
V České republice se prostě přivírá oko nad tím,že část peněz v byznysu teče bez toho, že by se z nich odváděla daň. Naše firma měla téměř 15 let pobočku na Tchaj-wanu. Díky tomu jsem měl možnost poznat o této zemi hodně zajímavého.
Jedna z věcí, kterou jsem zpočátku nechápal, byla posedlost Tchajwanců sbírat v obchodech účty. Bez rozdílu, zda si kupují láhev vody, nebo ledničku, si účtenky pečlivě ukládají. Když jsem někde v obchodě nechal ležet účet u kasy, tak mi obvykle prodavač zapomenutou účtenku úslužně vnucoval. Pokud jsem nakupoval s přáteli, měli upřímnou radost, jestliže jsem jim své účty přenechal. Dlouho jsem to považoval za místní úchylku. Později jsem ale pochopil, že je to výsledek neuvěřitelně chytrého kroku, který tamní mi-nisterstvo financí zavedlo už v roce 1951.
Oficiálně se to jmenuje Uniform Invoice Lotterya jako téměř každá dokonalá věc je na-prosto jednoduchá. Všichni podnikatelé na Tchajwanu musí používat registrační poklad-ny. Každý účet z registrační pokladny má unikátní osmiciferné číslo. No a 25. v každém li-chém měsíci pořádá ministerstvo financí velkou státní loterii. Vylosují šest výherních čí-sel a vy si zkontrolujete všechny své účtenky za předchozí dva měsíce. Za účty, na nichž se shoduje poslední trojčíslí, vyhráváte 200 tchajwanských dolarů (114 korun). Za čtyř-číslí tisícovku, za pět čísel čtyři tisíce a tak postupně až dva miliony tchajwanských dolarů.
Je přitom úplně jedno, zda byla vaše účtenka za deset korun, nebo za desetitisíce. Tchajwanský berňák si tak vlastně z celého národa udělal kontrolní orgán, který žád-nému obchodníkovi neodpustí nevystavení daňového dokladu.
Navíc vítězné účtenky, za něž si vyzvednete svou výhru, zadá finanční úřad do počítače a zkontroluje, zda se údaje shodují s tím, co přišlo z registračních pokladen od podnikate lů. Pokud ne, tak běda.
Vlastně je to ďábelsky jednoduché a neuvěřitelně účinné. Uvádí se, že zavedením této státní loterie se zvýšil na Tchaj-wanu výběr daní o 75 procent. Daňová loterie tam fun-guje déle než 50 let a všichni si díky ní zvykli, že je normální platit daně. Nikdy jsem se tam nepotkal s žádným pokusem obejít systém. Zřejmě díky tomu, že všichni řádně platí daně,je na Tchaj-wanu jednotná sazba daně z přidané hodnoty (DPH) jen 5 %.

Pozn:
 A na něco podobného ten kreten Kalousek nemá. Radši nechá Vietnamcům a jim podobným, včetně našich tzv."podnikatelů" zmizet miliony i miliardy z daní a vyřeší to jednoduše zvyšováním DPH, zdaněním moravských vín, zvyšováním jiných daní, snižováním či zrušením různých sociálních dávek atd.   Hrůza:-(

No comments: